ارتباط ازدواج و فقر در آمریکا

ارتباط ازدواج و فقر در آمریکا

رشد فرزندآوری خارج از ازدواج زنان در ایالات متحده

یکی از نگران‌کننده‌ترین روندهای اجتماعی در دهه‌های اخیر، رشد نرخ زاد و ولد خارج از ساختار ازدواج بوده است. (یعنی درصدی از کل تولدهایی که برای زنان غیر‌متاهل اتفاق می‌افتد). فرزندآوری خارج از ازدواج در طول تاریخ آمریکا پدیده‌ای بسیار نادر بوده است.

هنگامی که جنگ علیه فقر1 در سال 19632 آغاز شد، تنها 7 درصد از کودکان در ایالات متحده خارج از ازدواج به دنیا آمده بودند. در طول چهار و نیم دهه پس از 1963، این تعداد به طور پیوسته افزایش یافته است. در سال 2008، 40.6 درصد از کل تولدها در ایالات متحده خارج از ازدواج بوده است؛ اعداد خام تولدها به شرح زیر است: در سال 2008، 4.25 میلیون تولد در ایالات متحده وجود داشت که از این تعداد 2.53 میلیون از زوج‌های متاهل و 1.7 میلیون از خارج چارچوب ازدواج متولد شدند.

رشد فرزندآوری خارج از ازدواج

1- درصد کودکان متولد خارج از چارچوب ازدواج

درصد کودکان متولد با والدینِ مزدوج

2- درصد کودکان متولد با والدینِ مزدوج

کاهش شدید آمار فرزندان حاصل از ازدواج در آمریکا

طرف دیگر نرخ زاد و ولد خارج از ازدواج، نرخ زاد و ولد ازدواج است. یعنی درصدی از تمام تولدهایی که برای والدین متاهل رخ می‌دهد. در بیشتر قرن بیستم، تولدهای درون ازدواج یک هنجار غالب بود، به طوری که بیش از 95 درصد از تولدها برای زوج‌های متاهل اتفاق می‌افتاد.

با شروع دهه 1960، سهم تولد ازدواج به سرعت شروع به کاهش کرد. در سال 2008، تنها 59 درصد از تولدها در ایالات متحده برای زوج‌های متاهل اتفاق افتاد.

فقر 80 درصدی زنان غیر متاهل دارای فرزند

افزایش فرزندآوری خارج از ازدواج یکی از دلایل اصلی سطح بالای فقر کودکان است. در ایالات متحده، خانواده‌های تک والدی دارای فرزند، تقریباً شش برابر بیشتر از زوج‌های متاهل فقیر هستند. در سال 2008، 37 درصد از مادران مجرد دارای فرزند فقیر بودند، درحالی که این آمار برای زوج‌های متاهل دارای فرزند، 6 درصد بود. علتِ بالاتر بودن نرخ فقر در خانواد‌ه‌های تک مادری نیز به پایین بودن سطح تحصیلات و درآمد مادران، به خاطر نبود پدر، برمی‌گردد.

خانواده‌های فقیرِ دارای فرزند

3- درصد خانواده‌های فقیرِ دارای فرزند. 36.5%خانواده‌های  تک والدیِ زن سرپرست؛ 6.4% خانواده‌های مزدوجِ دو والدی

درصد خانواده‌های دارای فرزند

4- درصد خانواده‌های دارای فرزند. راست: خانواده‌های غیرمزدوج تک والدی+ خانواده‌های مزدوج. پایین: همه خانواده‌ها، خانواده‌های غیرفقیر، خانواده‌های فقیر.

وضعیت فرزندان خانواده‌های آمریکایی

در میان تمام خانواده‌های دارای فرزند در ایالات متحده، تقریباً دو سوم متاهل و یک سوم خانواده‌های تک والد هستند. در میان خانواده‌هایی که فقیر نیستند، سه چهارم متاهل هستند. 71 درصد از خانواده‌های فقیر دارای فرزند ازدواج نکرده‌اند. در مقابل، اکثریت قریب به اتفاق خانواده‌های فقیر خانواده‌های تک والد هستند. 71 درصد از کل خانواده‌های فقیر دارای فرزند توسط والدین مجرد سرپرستی می‌شوند، در حالی که تنها 29 درصد آن‌ها زوج متاهل هستند.

سهم دختران نوجوان از تولدهای خارج ازدواج

در ایالات متحده بیشترین فرزندآوری خارج از ازدواج در میان زنان بالغ در دهه 20 سالگی ایشان رخ می‌دهد. تعداد نسبتاً کمی از تولدهای خارج از ازدواج مربوط به تولد دختران نوجوانِ زیر 18 سال (دخترانی که زیر 18 سال سن دارند و بچه به‌ دنیا می‌آورند) است. بر اساس نمودار ذیل، 8 درصد تولد‌های خارج از ساختار ازدواج برای دختران زیر 18 سال می‌باشد. در مقابل، حدود 75 درصد از تولدهای خارج از ازدواج برای زنان بالغ بین سنین 18 تا 29 سال، و تنها 17 درصد برای زنان 30 ساله و بالاتر اتفاق می‌افتد.

به طور کلی، تولد دختران زیر 18 سال در ایالات متحده نادر است. تنها 3.3 درصد از کل تولدها (چه داخل و چه خارج از ساختار ازدواج) برای دختران در آن محدوده سنی رخ می‌دهد.

5

5- درصد تولد‌های خارج از ازدواج براساس سن مادران

درصد مادران

6- درصد مادران. سمت راست وضعیت تاهل مادران را در هنگام زایمان نشان می‌دهد. در پایین وضعیت تحصیلات مادران را در هنگام زایمان نشان می‌دهد.

تحصیلات کمتر زنان و افزایش احتمال فرزندآوری خارج از ازدواج

فرزندآوری خارج از ازدواج بیشتر در میان زنانی اتفاق می‌افتد که بیشترین مشکل را برای حمایت از کودکان دارند. مثل زنانی که سطح تحصیلات پایینی دارند. فرزند‌آوری (Childbearing) (کل فرآیند، یعنی از مرحله لقاح تا به دنیا آمدن کودک) خارج از ازدواج در میان زنانِ دارای سطوح پایین تحصیلات رخ می‌دهد. یعنی زنانی که بیشترین و سخت‌ترین مشکلات را برای بزرگ‌کردن فرزندشان می‌کشند. در نتیجه، ایالات متحده به طور فزاینده‌ای به یک جامعه دو-کاستی (Two-caste society) تبدیل می‌شود. فرزندان زنان کم سواد به شکل فزاینده‌ای در خانواده‌های تک والدی به دنیا می‌آیند و بزرگ می‌شوند. در حالی که کودکانی که مادران تحصیل‍کرده‌تری دارند، عمدتاً توسط زوج‌های متاهل (مزدوج) متولد و بزرگ می‌شوند.

در ایالات متحده در میان سال‌های 2006-2008، بیش از دو سوم از تولدهای زنانی که دبیرستان را ترک کرده بودند، خارج از ازدواج اتفاق افتاد.

بیش از نیمی از زنانی که فقط مدرک دبیرستان داشتند، خارج از ازدواج بچه به دنیا آورده‌اند. در مقابل، در میان زنان با حداقل مدرک دانشگاهی، تنها 8 درصد از ایشان خارج ازدواج بچه به دنیا آورده و 92 درصد دیگر تولد‌ها برای زوج‌های متاهل رخ داده است.

کاهش ازدواج در میان زنان با تحصیلات پایین به میزان قابل توجهی به فقر و نابرابری در کشور کمک می‌کند.

ازدواج و تحصیل زنان، موثر در کاهش فقر

نرخ فقر برای زوج‌های متاهل به طور چشمگیری کمتر از نرخ فقر در خانواده‌های تک سرپرست است، حتی در مقایسه با نرخ فقر برای والدین مجرد با سطح تحصیلات یکسان.

به عنوان مثال، نرخ فقر برای یک مادر مجرد با مدرک دبیرستان 31.7 درصد است، اما نرخ فقر برای یک خانواده متاهل که سرپرست آن فردی است که فقط مدرک دبیرستان دارد، تنها 5.6 درصد است. لذا ازدواج شانس فقیر بودن را 80 درصد کاهش می‌دهد.

متاهل بودن تقریباً همان تأثیری را در کاهش فقر دارد که اضافه کردن پنج تا شش سال تحصیلات به زندگی یک فرد دارد. (یعنی فرد وقتی ازدواج می‌کند انگار 5-6 سال تحصیلات را گذرانده است). به طور متوسط، افراد متاهل ترک تحصیل در دبیرستان نسبت به والدین مجرد با یک یا دو سال کالج (با تحصیلات دانشگاهی)، نرخ فقر بسیار کمتری دارند!

نرخ فقر مادران بر اساس وضعیت تحصیلات و تاهل

7- نرخ فقر مادران بر اساس وضعیت تحصیلات و تاهل

درصد تولد‌هایی که خارج از چارچوب ازدواج رخ داده است

8- درصد تولد‌هایی که خارج از چارچوب ازدواج رخ داده است

تولدهای خارج از ازدواج بر اساس نژاد

فرزندآوری خارج از ازدواج با توجه به نژاد بسیار متفاوت است. در سال 2008، 40.6 درصد از تولدها در ایالات متحده خارج از ازدواج رخ داده است. در میان سفیدپوستان غیر‌اسپانیایی، 28.6 درصد از تولدها خارج از ازدواج بوده است. در میان اسپانیایی‌ها این رقم 52.5 درصد و در میان سیاه‌پوستان 72.3 درصد بود.

رشد فرزندآوری خارج از ازدواج بر اساس نژاد

نرخ فرزندآوری سیاه‌پوستان خارج از ازدواج همیشه تا حدودی بیشتر از سفیدپوستان بوده است. با این حال، قبل از شروع [برنامه] جنگ علیه فقر در سال 1963، نرخ فقر برای سفیدپوستان و سیاه‌پوستان نسبتاً پایین بود. در سال 1963، 3.1 درصد از کودکان سفید پوست خارج از ازدواج به دنیا آمدند و تا سال 2008، این تعداد به 28.6 درصد افزایش یافت.

در سال 1963، 24.2 درصد از سیاه‌پوستان خارج از ازدواج به دنیا آمدند و تا سال 2008 این تعداد به 72.3 درصد افزایش یافته بود.

درصد تولدهایی که خارج از ساختار ازدواج رخ می‌دهد

9- درصد تولدهایی که خارج از ساختار ازدواج رخ می‌دهد

ترکیب نژادی تولدهای خارج از ازدواج

در ایالات متحده در سال 2008، حدود 53 درصد از تمام تولدها برای سفیدپوستان غیر‌اسپانیایی بود. 25 درصد مربوط به اسپانیایی‌ها و 15 درصد برای سیاه‌پوستان غیر‌اسپانیایی بود.

احتمال فرزند‌آوری خارج از ازدواج توسط زنان سیاه‌پوست و اسپانیایی تبار نسبت به زنان سفیدپوست غیر‌اسپانیایی بیشتر است. با این حال، از آنجایی که جمعیت سفیدپوستان غیر‌اسپانیایی بسیار بیشتر است، بیشترین تعداد تولدهای خارج از ازدواج در آن گروه اتفاق می‌افتد. از مجموع تولدهای خارج ازدواج در آمریکا در سال 2008، حدود 37 درصد مربوط به سفیدپوستان غیر‌اسپانیایی، 31 درصد اسپانیایی‌ها و 26 درصد مربوط به زنان سیاه‌پوست غیر‌اسپانیایی بود.

ترکیب نژادی تولدهای خارج از ازدواج
ترکیب نژادی تولدهای خارج از ازدواج

احتمال فقر بیشتر، برای خانواده‌های غیرمتاهل

ازدواج با نرخ پایین فقر سفیدپوستان، سیاه‌پوستان و اسپانیایی‌تبارها مرتبط است. در هر گروه نژادی و قومی، نرخ فقر برای زوج‌های متاهل به طور قابل ملاحظه‌ای کمتر از نرخ فقر برای زو‌ج‌های غیر‌متاهل است.

به عنوان مثال، در سال 2008، نرخ فقر برای زوج‌های سیاه‌پوست 6.9 درصد، در حالی که نرخ فقر برای خانواده‌های سیاه‌پوست غیرمتاهل هفت برابر بیشتر (35.3 درصد) بود. در میان زوج‌های سفیدپوست غیر‌اسپانیایی، نرخ فقر 3.1 درصد، در حالی که این نرخ برای خانواده‌های سفیدپوست غیرمتاهل نیز هفت برابر بیشتر(21.7 درصد) بود. در میان خانواده‌های متاهل اسپانیایی‌تبار، نرخ فقر 12.8 درصد، در حالی که نرخ فقر در میان خانواده‌های غیر‌متاهل سه برابر بیشتر (37.5 درصد) بود.

درصد خانواده‌های فقیر

10- درصد خانواده‌های فقیر – خانوار‌های غیرمزدوج و تک سرپرست

پیشنهاد ما:

بحران پیری جمعیت و کمبود نیروی کار در آمریکا

منابع:

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *