آمار جرایم و خشونت جنسی علیه زنان

خشونت خانگی علیه زنان

سال 2021 بود که سازمان ملل اعلام کرد در گزارشی به بررسی میزان خشونت‌ علیه زنان پرداخته و به آمار تعجب‌آوری دست پیدا کرده است. طی این بررسی، برآوردهای منتشر شده توسط سازمان بهداشت جهانی نشان می‌دهد که در حدود 30٪ از زنان در سراسر جهان در طول زندگی خود مورد خشونت شریک زندگی یا شریک جنسی خود قرار گرفته‌اند. حدود 38٪ از کل قتل‌های زنان توسط شرکای صمیمی آن‌ها انجام می‌شود و علاوه بر خشونت شریک زندگی، 6٪ از زنان در سطح جهان اظهار داشتند که توسط شخص دیگری غیر از شریک زندگی مورد آزار جنسی جدی قرار گرفته‌اند.1 در گزارش سال 2017 سازمان جهانی زنان نیز بر این نکته تاکید شد که بیش از نیمی از قتل‌های عمد زنان در سطح جهان توسط شرکای صمیمی یا یکی از اعضای خانواده آنان به وقوع پیوسته است.2

برآیند همه بحران‌های جوامع در زمینه خانواده، خودش را در مسئله خشونت علیه زنان به صورت واضح نشان می‌دهد. نتایج تحقیقات به خوبی گویای این مسئله است که تضعیف نهاد خانواده و افزایش ولنگاری‌های بی‌حد و حصر، نه تنها منجر به کاهش آسیب‌های اجتماعی و فرهنگی نشده‌ است؛ بلکه بیش از همه این خود زنان هستند که از این مسئله رنج می‌برند و جایگاه آنان در سطح خانواده و جامعه دچار آسیب جدی شده‌ است. طبق آمارها خشونت علیه زنان در جوامع غربی بسیار بیش‌تر از دیگر کشورهای جهان است.

آمار مربوط به جرایم جنسی علیه بانوان

کاترین هانسون، مدیر مرکز انتشارات قانون برابری آموزشی زنان، آمار ترسناکی در رابطه با خشونت در ایالات متحده آمریکا ارائه می‌کند. بخشی از این آمار، بدین شرح است:

  • همه ساله نزدیک به 4 میلیون زن تا سرحد خودکشی مورد ضرب و شتم قرار می‌گیرند.
  • خشونت مردان، عامل اصلی مرگ و میر زنان است.
  • علت اصلی آسیب‌دیدگی زنان، ضرب و شتم آنان توسط مردان در خانه است.3و4
    موسسه آمریکایی social solutions در گزارش سال 2018 خود به 20 مورد از آمارهای هشداردهنده‌ در رابطه با خشونت خانگی علیه زنان در آمریکا پرداخت که برخی از آنان به شرح زیر است:

     
  • بیش از یک سوم زنان در سراسر ایالات متحده آمریکا گزارش کرده‌اند که در طول زندگی خود مورد تجاوز و یا خشونت جنسی توسط شریک زندگی خود قرار گرفته‌اند.
  • نزدیک به هر 20 دقیقه یک نفر مورد تعرض جنسی قرار می‌گیرد.
  • بیش از 40 درصد از کل قتل‌های زنان در آمریکا توسط شریک زندگی آنان انجام می‌شود.
  • 50 درصد از زنانی که مورد تعرض همسران خود قرار گرفته‌اند، فرزندان خود را مورد آزار قرار داده‌اند.
     اغلب افرادی که مورد خشونت خانگی قرار گرفته‌اند، هیچ‌گاه این مسئله را به پلیس گزارش نداده‌اند.5


مرکز ملی پیشگیری و کنترل آسیب‌های ایالات متحده آمریکا نیز در گزارش خود به فراگیری خشونت علیه زنان پرداخته‌ و این نکته را یادآور می‌شود که حدود 1 نفر از هر 5 زن و همچنین 1 نفر از هر 7 مرد در این کشور، خشونت جسمی را در رابطه با شریک زندگی خود تجربه کرده‌اند.6

تجاوز جنسی در سراسر دنیا

سایت World Population Review یک سازمان مستقل در ایالات متحده آمریکا در حوزه ارائه آمارهای جهانی است. این سایت در گزارشی اعلام کرد تقریباً 35 درصد از زنان در سراسر جهان در طول زندگی خود آزار جنسی را تجربه کرده‌اند. در بیشتر کشورهایی که اطلاعات مربوط به تجاوز جنسی در دسترس است، حدود 40 درصد از زنان خشونت جنسی را تجربه می‌کنند. زنان در سنین 16-19 سال چهار برابر بیشتر و دانشجویان دختر 18 تا 24 سال در دانشگاه‌ها سه برابر بیشتر در معرض تجاوز جنسی قرار دارند.

تجاوزات جنسی در ایالات متحده

میزان تجاوز در ایالات متحده 27.3 درصد است. مانند بسیاری از کشورهای دیگر، تجاوز جنسی در ایالات متحده به دلیل شرم و خجالت قربانی، ترس از مجازات، ترس از دانستن خانواده، جدی نگرفتن پرونده‌ها توسط مجریان قانون و عدم پیگرد قانونی برای مجرم بسیار کم گزارش می‌شود. فقط 9 درصد از متجاوزان در ایالات متحده تحت پیگرد قانونی قرار می‌گیرند و تنها 3 درصد از متجاوزان یک روز را در زندان می‌گذرانند. این بدان معناست که 97 درصد متجاوزان در ایالات متحده آزادانه قدم میزنند!7
مرکز ملی خشونت‌های جنسی آمریکا در گزارشی به ارائه آمارهای موجود حوزه تجاوزات جنسی پرداخته‌ است.8 برخی از این آمار بدین شرح است:
 از هر پنج زن در ایالات متحده یكی در طول زندگی خود تجاوز كامل یا اقدام به تجاوز را تجربه كرده است.

  • در سراسر ایالات متحده آمریکا، 81٪ از زنان و 43٪ از مردان گزارش کرده اند که در طول زندگی خود نوعی آزار و اذیت جنسی و یا حمله را تجربه کرده‌اند.
  •  از هر سه زن قربانی تجاوز کامل یا سوء‌قصد، یک نفر برای اولین بار در سنین 11 تا 17 سالگی آن را تجربه کرده است.
  • در سال 2017، 40 درصد از تجاوزات جنسی به پلیس گزارش شد، اما در سال 2018 این عدد به حدود 25 درصد کاهش پیدا کرد.
  • تقریباً از هر چهار زن در مقطع کارشناسی یک نفر در دانشگاه‌های بزرگ کشور، تجاوز جنسی را تجربه کرده است.
  • حدود 51.1 درصد از زنان قربانی تجاوز جنسی توسط یک شریک زندگی صمیمی شدند. همچنین 40.8 درصد توسط یکی از آشنایان مورد تجاوز قرار گرفته‌اند.


بزرگترین سازمان ضد خشونت جنسی آمریکا (RAINN) اعلام کرد که در هر 68 ثانیه یک آمریکایی مورد تجاوز قرار می‌گیرد و 90 درصد از بزرگسالان و 82 درصد از نوجوانان قربانی تجاوز زن هستند!9

فراگیری تجاوز به عنف در اکثر کشورهای دنیا

مسئله خشونت‌ها علیه بانوان، نه تنها در ایالات متحده آمریکا بلکه در بسیاری از کشورها که از الگوی غربی تبعیت می‌کنند، فراگیر شده‌ است. طبق یک گزارش در سال 2016، 1 نفر از هر 5 زن بالای 15 سال در کشور استرالیا، مورد تعرض جنسی قرار گرفته‌ است.10 در فرانسه نیز اوضاع بهتر از استرالیا نیست. مجله پرحاشیه شارلی ابدو به مناسبت ورود تعدادی از زنان افغانستانی به فرانسه به خشونت‌های متعدد علیه زنان در این کشور اشاره کرده و با تیتر «بانوان افغانی! به کشور زن‌کشی و مزاحمت خیابانی خوش آمدید» به استقبال این موضوع رفته است.11

جنبش Me Too

جنبش Me Too یکی از جنبش‌های اجتماعی شکل گرفته توسط برخی فمینیست‌هاست. در این جنبش افرادی که مورد تجاوز جنسی قرار گرفتند با اعلام این مسئله به جمع اعضای این جنبش می‌پیوندند. علی‌رغم فاصله شدید اهداف این جنبش با آنچه مدنظر مولف می‌باشد، برخی از آماری که توسط سایت رسمی آن منتشر شده‌ است، خود گویای مسائل مهمی در جهت جنایت عظیمی است که در غرب علیه حیثیت و جایگاه زن و خانواده صورت گرفته‌ است. در آمار این سایت می‌خوانیم:

  • از هر 4 زن که از جنگ عراق یا افغانستان برگشته‌اند، 1 نفر اعلام کرده که در هنگام اعزام مورد حمله جنسی قرار گرفته‌ است.
  • از هر 10 نوجوان بازداشت شده‌ در مراکز نوجوانان، 1 نفر در هنگام بازداشت مورد تجاوز جنسی قرار گرفته‌ است.
جنبش میتو
  •  بر اساس مطالعه‌ای که توسط دیده‌بان حقوق مدنی سایبری(CCRI) در سال 2017 انجام شد، از هر 8 نفر 1 نفر «هدف ارسال تصاویر صریح جنسی» از دیگران شده‌ است. زنان تقریباً دو برابر بیشتر از مردان مورد هدف ارسال پورنوگرافی بدون رضایت(NCP) قرار گرفتند.12

وضعیت خوفناک تجاوز جنسی در سرزمین‌های نوردیک

این واقعیت که کشورهایی مانند سوئد، دانمارک و فنلاند که به طور مداوم برابری جنسیتی بالا را گزارش می‌کنند، شاهد خشونت جنسیتی بالا نیز هستند، توسط محققان به عنوان «پارادوکس نوردیک(Nordic Paradox)» شناخته‌ می‌شود. در اکتبر سال گذشته، موسسه اروپایی برابری جنسیتی(EIGE)، ششمین ویرایش شاخص برابری جنسیتی(Gender Equality Index) را منتشر کرد، که در آن دانمارک پس از سوئد، دومین کشور از لحاظ برابری جنسیتی در اتحادیه اروپا بود. با این حال، در سال 2017، طبق گزارش دیگری از این موسسه، این کشور سومین رتبه خشونت علیه زنان را در اتحادیه اروپا به ثبت رساند. .

در سال 2014، آژانس حقوق اساسی اتحادیه اروپا[8] یک نظرسنجی مهم در مورد خشونت علیه زنان بر اساس نمونه‌ای در 28 کشور عضو اتحادیه منتشر کرد. این نظرسنجی نشان داد که زنان دانمارکی بالاترین سطح خشونت فیزیکی، جنسی و روانی را در اتحادیه اروپا گزارش کردند. آن‌ها همچنین بیشترین شیوع آزار جنسی را متحمل شدند. طبق این نظرسنجی، 52 درصد از زنان دانمارکی گفتند که از سن 15 سالگی خشونت فیزیکی و یا جنسی را تجربه کرده‌اند. وزارت دادگستری دانمارک تخمین می‌زند که حدود 5100 زن در سال قربانی تجاوز یا اقدام به تجاوز جنسی می‌شوند، در حالی که دانشگاه دانمارک جنوبی این رقم را در سال 2017 برابر با 24000 نفر اعلام کرد.

جرایم جنسی در دانمارک
اعتراضات به جرایم و خشونت جنسی در دانمارک

بی‌عدالتی پس از جنایات جنسی

از 890 مورد تجاوز جنسی گزارش شده‌ به پلیس، 535 مورد به پیگرد قانونی و تنها 94 مورد به محکومیت منجر شد.13 کومی نایدو، دبیر کل عفو بین‌الملل در این باره گفت: «علی‌رغم تصویری که دانمارک به عنوان سرزمین برابری جنسیتی دارد، واقعیت وضع زنان کاملاً متفاوت است. با سطوح تکان‌دهنده معافیت از مجازات خشونت جنسی و قوانین قدیمی تجاوز جنسی که مطابق با استانداردهای بین‌المللی نیست.» حتی سیاسیون هم از تجاوز در امان نیستند، بر اساس گزارش رسانه‌ها، بیش از 53 عضو سوسیال دموکرات، حزب سیاسی حاکم در دانمارک، مورد آزار جنسی قرار گرفتند. این آمارها نتیجه آزادی بی حد و مرز مسائل جنسی و عاقبت تصویب قوانین برای رسیدن به جامعه چشم و دل سیرهاست!

در خیابان های فرانسه چه میگذرد؟

در کشور فرانسه نیز، آژانس ملی آمار جرم و جنایت در اولین گزارش خود گفت که بیش از ۲۲۰ هزار زن در حمل و نقل عمومی در فرانسه طی دو سال مورد آزار جنسی قرار گرفتند و آن را تخمینی محافظه‌کارانه توصیف کرد. آنچه در متن این گزارش آمده: «اگرچه عموم مردم بیشتر بر خشونت خانگی تمرکز می‌کنند، اما خشونت جنسی در خیابان، حمل‌ونقل عمومی یا سایر مکان‌های عمومی به همان اندازه جدی و شایسته توجه بیشتر است.» رصدخانه ملی جنایت و عدالت جنایی فرانسه طی تحقیقی دریافت که بین سال‌های ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۵، ۲۶۷۰۰۰ نفر که ۸۵ درصد آنها زن بودند، در وسایل نقلیه عمومی مورد آزار و اذیت جنسی از جمله بوسیدن، لمس کردن، چشمک زدن و تجاوز جنسی قرار گرفته‌اند. این مطالعه نشان داد که آزار و اذیت جنسی در وسایل حمل و نقل عمومی برای زنان در منطقه پاریس در وضعیت بدی بوده و گزارش‌ها از حوادث این‌چنینی هفت برابر بیشتر از سایر نقاط کشور فرانسه است.14

قربانیان خشونت جنسی در فرانسه

اگر  تا اینجا این مطلب براتون  جالب بوده پیشنهاد میکنم مقاله «زنان قربانی خشونت جنسی در کشورهای مدعی برابری» رو یک نگاهی بندازید.

هزینه اجتماعی و اقتصادی خشونت و تجاوز جنسی

مجرمان خشونت‌های جنسی اغلب قربانیان و بازماندگان اینگونه خشونت‌ها را با انبوهی از درد‌های جسمانی و روانی رها می‌کنند. تنها قربانیان خشونت جنسی نیستند که از آن متضرر می‌شوند بلکه جامعه هم متحمل هزینه‌های اقتصادی و اجتماعی می‌شود. سازمان اتحاد ملی ایالات متحده آمریکا در رابطه با هزینه ‌تحمیلی خشونت‌های جنسی می‌گوید: «افرادی که در دوران نوجوانی مورد تجاوز جنسی قرار گرفته‌اند، درآمدشان در بزرگسالی کاهش یافته‌ است.» یک مطالعه توسط اتحادیه شهر نیویورک علیه تجاوز جنسی نشان می‌دهد که یکی از دلایل کاهش درآمد مادام‌العمر [افراد تجاوزدیده] مربوط به کاهش تحصیلات است. آن‌ها ادعا می‌کنند که زنانی که تجربه سوء استفاده جنسی داشته‌اند، در مقایسه با زنانی که هیچ آزار جنسی را گزارش نکرده‌اند، سه برابر بیشتر احتمال دارد که دبیرستان را به پایان نرسانند. مرکز ملی منابع خشونت جنسی ایالات متحده گزارش می‌دهد که 81 درصد از زنان تحت تأثیر آسیب روانی و استرس پس از حادثه هستند. به گفته‌ همین مرکز، هزینه‌های مراقبت‌های بهداشتی برای زنانی که در کودکی مورد آزار جنسی قرار گرفته‌اند، 16 درصد بیشتر از دیگران است.14

تجاوزهای هزینه‌بر در آمریکا

با توجه به معضلات ذکر شده‌ در رابطه با خسارات اقتصادی ناشی از تجاوزات جنسی، آمار و ارقام،‌ شرایط نامناسبی را در رابطه با این مسئله نشان می‌دهد. به گزارش جورنالیست ریزورز تجاوز جنسی و اقدام به تجاوز می‌تواند برای بازماندگان این نوع از خشونت‌ها بیش از ۱۲۰ هزار دلار در زندگی آنان هزینه در بر داشته‌ باشد. نتایج تحقیقات مراکز کنترل و پیشگیری بیماری‌های آمریکا نشان می‌دهد، تاکنون بیش از ۲۵ میلیون نفر بزرگسال در آمریکا مورد تجاوز جنسی قرار گرفته‌اند و این نوع از جرم، بار اقتصادی سنگینی یعنی چیزی معادل ۳.۱ تریلیون دلار را تا به امروز بر دوش دولت آمریکا گذارده است.15 میزان مالیاتی که آحاد جامعه آمریکا در طول عمر خود برای پر کردن خلا هزینه‌های بلندمدت درمان قربانیان تجاوزات جنسی می‌پردازند، مجموعاً بیش از تولید ناخالص داخلی سالانه همه اقتصادهای بزرگ به جز چهار اقتصاد بزرگ جهان است!16

جنایات جنسی عامل خسارت‌های مالی برای افراد و جامعه

طبق تحقیقات کمپین ملی پایان دادن به خشونت جنسی در ایالات متحده آمریکا، خشونت‌های جنسی علیه قربانیان سالانه 127 میلیارد دلار برای این کشور هزینه دارد. تجاوز جنسی پرهزینه‌ترین جنایت برای قربانیان آن است و در سال 2008، محققان برآورد کردند که هر تجاوز تقریباً 150000 دلار هزینه به فرد و جامعه تحمیل می‌کند.17

یک مطالعه جدید در دانشکده بهداشت عمومی جانز هاپکینز آمریکا نشان داد که تأثیر اقتصادی سالانه سوء استفاده جنسی از کودکان در ایالات متحده گسترده و پرهزینه است. در سال 2015، کل بار اقتصادی که کودکان قربانی تجاوزات جنسی بر دوش دولت ایالات متحده گذاشته‌اند تقریباً 9.3 میلیارد دلار و شامل هزینه‌های مرتبط با مراقبت‌های بهداشتی، رفاه کودکان، آموزش ویژه و مقابله با خودکشی بوده است.18 این عدد در سال 2019 برای کشور انگلستان معادل 10.1 میلیارد پوند بوده است.19
این معضل تنها محدود به این دو کشور نیست؛ بلکه در بسیاری از کشورها که از الگوی غربی پیروی می‌کنند، بروز پیدا کرده است. موسسه برابری جنسیتی در اروپا برآورد کرد که هزینه خشونت‌های جنسیتی در سراسر اتحادیه اروپا 366 میلیارد یورو در سال است. خشونت علیه زنان 79 درصد از این هزینه را تشکیل می‌دهد که بالغ بر 289 میلیارد یورو می‌باشد. مطالعات جدید نشان می‌دهد هزینه‌های مختلف خشونت جنسیتی شامل تأثیرات فیزیکی و عاطفی 56 درصد، خدمات عدالت کیفری 21 درصد و بازده اقتصادی از دست رفته‌ 14 درصد می‌باشند. سایر هزینه‌ها می‌تواند شامل خدمات عدالت مدنی برای مثال برای طلاق و رسیدگی به حضانت کودک، کمک‌های مسکن و حمایت از کودکان باشد.20

خسارت های روحی و مالی جرایم جنسی

منابع:

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *