حمله به کشور پاناما با اسم رمز تجاوز جنسی

معرفی کشور پاناما و اهمیت آن

جمهوری پاناما کشوری در آمریکای مرکزی است. منطقه پاناما دارای باریک‌ترین خشکی در آمریکای مرکزی می‌باشد که دو نیم‌قاره آمریکای شمالی و جنوبی را به یکدیگر متصل می‌کند. همچنین کانال پاناما که دو اقیانوس آرام و اطلس را به یکدیگر پیوند می‌دهد در این کشور قرار دارد. این منطقه از لحاظ بازرگانی و ترابری دریایی اهمیت فراوانی دارد و مهم‌‌ترین کانال جهان به‌شمار می‌آید. خوب است بدانید کشور پاناما کریدور اصلی موارد مخدر در قاره آمریکاست. همه این موارد اهمیت پاناما را بیشتر از پیش می‌کند.

رابطه دولت مانوئل نوریگا با ایالات متحده آمریکا

مانوئل آنتونیو نوریگا در سال ۱۹۳۴ در کشور پاناما بدنیا آمد. او در پاناما سیتی بزرگ شد و به مدرسه آمریکایی‌ها رفت و توانست در سال ۱۹۸۳ پس از مرگ مشکوک عمر توریخوس به قدرت برسد. نوریگا مورد اعتماد سران ایالات متحده بود و با حمایت آن‌ها به قدرت رسید. مرد اول حکومت پاناما در دوران ریاست جمهوری رونالد ریگان رابطه نزدیکی با واشنگتن برقرار کرد و با سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) نیز همکاری داشت.
نوریگا بین سال‌های ۱۹۸۳ تا ۱۹۸۹، با اتخاذ سیاست‌های سوسیالیستی از آمریکا فاصله گرفت. دولت نوریگا کم‌کم با تصمیماتی مثل مخالفت با حمله پاناما به نیکاراگوئه، دشمنی ایالات متحده را برانگیخت. نهایتاً به دلیل نزدیکی با کارتل مدئین توسط آمریکا به قاچاق مواد مخدر متهم شد.1

آغاز تلاش‌ها برای تغییر دولت پاناما

در سال 1989، اندکی پس از انتخاب جورج بوش پدر، رئيس‌جمهور آمریکا، او یک نامه بسیار محرمانه را امضا کرد. آن نامه مجوزی برای سرویس اطلاعاتی ایالات متحده یا همان سیا بود که 10 میلیون دلار به نیروهای مخالف در پاناما جهت سرنگونی ژنرال «مانوئل نوریگا»، رئیس‌جمهور سوسیالیست این کشور اختصاص دهد. سیا که تمایلی به دخالت مستقیم در این ماجرا نداشت، به شرکت «رندون» روی آورد. رندون یک شرکت روابط عمومی به ریاست «جان رندون» است. این شرکت همکاری گسترده‌ای با سازمان سیا برای انجام عملیات‌های رسانه‌ای جهت حفظ منافع آمریکا در جهان دارد.

مانوئل نوریگا

دخالت مستقیم در انتخابات کشور پاناما

شرکت رندون پشت صحنه کار را طراحی و از انواع روش‌های روانشناختی استفاده می‌کرد تا گیلرمو اندارا، نامزد منتخب سازمان سیا را به جایگاه ریاست‌ جمهوری پاناما برساند. اندارا یک وکیل مشهور 53 ساله با تجربه سیاسی کم بود. در مقابل، کارلوس دوکه، نامزد دیگر انتخابات قرار داشت که انتخاب شده نوریگا بود. با کمک رندون، اندارا در انتخابات، به طور قاطعانه دوک را شکست داد و رئیس‌جمهور منتخب شد. اما نوریگا، رئیس‌جمهور مستقر، که خود را رهبر همه مردم ‌نامیده بود، انتخابات را باطل اعلام کرد. با این اتفاق، دولت بوش پدر تصمیم گرفت نوریگا را به زور برکنار کند. این‌گونه بود که کار رندون از ایجاد حمایت محلی برای انتخابات ملی به ایجاد حمایت بین‌المللی برای سرنگونی رژیم پاناما تغییر کرد. از این رو، رندون یک نقشه طراحی کرد.

کارلوس دوکه
اندارا

قتل معاون نامزد ریاست جمهوری پاناما

حادثه در پایان یک تظاهرات در حمایت از اندارا رخ داد. گروهی از محافظان طرفدار نوریگا، با نام مستعار «اراذل دوبرمن» با تخته‌های چوبی، لوله‌های فلزی و تفنگ به جمعیت حمله کردند. آن‌ها، یکی از معاونین اندارا را گرفتند و به سمت ماشین هل دادند، اسلحه را در دهان او فرو کرده و ماشه را کشیدند. آن‌ها حتی با میله‌ای فلزی، بر سر معاون اندارا میخ کوبیدند و با چماق‌های سنگین او را کتک زدند. دوربین‌ها نیز تمام این ماجرا را ضبط کردند.
ظرف چند ساعت، عکس‌ها به تمام اتاق‌های خبری جهان رسید. هفته بعد، تصویری از خشونت نیروهای نوریگا، با عنوان «سیاست به سبک پاناما» روی جلد مجله تایم قرار گرفت و خشم بین‌المللی را برانگیخت. برای تقویت بیشتر حمایت بین‌المللی از اندارا، رندون مقدمات ملاقات معاون او را با مارگارت تاچر، نخست‌وزیر بریتانیا و حتی پاپ فراهم کرد. این موضوع باعث شد که یک اجماع بین‌المللی بر علیه جریان حاکم بر کشور پاناما شکل بگیرد.2

اقناع افکار عمومی برای حمله به کشور پاناما

آمریکا تلاش خود را از طریق واسطه‌های مختلفی ادامه داد تا بتواند به هر نحوی که ممکن است جریان حاکم بر پاناما را تضعیف کند. اتهام سازماندهی کارتل‌های مواد مخدر به نوریگا، اولین گام ایالات متحده برای بدنام کردن دولت او بود. اما پس از آن، بهانه تجاوز به همسر یک سرباز آمریکایی در مرز بین این دو کشور، فرصت خوبی بود تا بوش پدر، فضای اجتماعی آمریکا را اقناع کند. افکار عمومی مردم آمریکا باید پذیرای حمله نظامی ایالات متحده به کشور پاناما می‌شدند. در دسامبر 1989، جورج بوش پدر، در ویدئویی دلایل زیادی را برای این اقدام ایالات متحده ارائه کرد. بوش سربازان نوریگا و دولت پاناما را به قاچاق مواد مخدر و به خطر انداختن شهروندان ایالات متحده و دموکراسی متهم کرد.

بوش پدر
کارتل مواد مخدر پاناما

ادعای تجاوز جنسی سربازان پانامایی به زن آمریکایی

جرج بوش اعلام کرد که مدتی پیش، سربازان نوریگا، به دو سرباز آمریکایی در مرز دو کشور تیراندازی کرده‌اند. همچنین او ادعا کرد این افراد یک نظامی دیگر آمریکا را دستگیر و خیلی وحشیانه مورد ضرب و شتم قرار دادند. سپس سربازان نوریگا به سراغ همسر این قربانی رفته‌ و او را مورد بازجویی و آزار جنسی قرار داده‌اند. این ادعای بوش باعث شد تا روزنامه‌نگاران مختلفی از این حادثه به عنوان یک روایت دراماتیک استفاده کرده و آن را در سراسر جهان منتشر کنند.
مالکوم مک‌کانل(روزنامه‌نگار) در سال 1991 نوشت: «ارتش نیروی دریایی آمریکا و همسر جوان جذابش توسط سربازان پانامایی دستگیر شدند. آن‌ها با لگد وحشیانه به کشاله‌ران او زدند و به او تجاوز کردند.»3 مقامات آمریکایی می‌گفتند که افسر نیروی دریایی و همسرش به مدت چهار ساعت توسط این متجاوزان نگه داشته شدند و در این مدت بارها به همسر این افسر لگد زدند و او را تهدید به تجاوز کردند. حتی گفته شد که مهاجمان پانامایی مست بوده‌اند.4

حملات آمریکا با بهانه دفاع از حقوق زنان پاناما

بوش نیز با پشتوانه موضوع تجاوز و ادعای کاهش خشونت جنسی، مجوز حمله به کشور پاناما را صادر کرد. این حمله برای ایالات متحده آمریکا موفقیت‌آمیز بود و باعث سرنگونی نوریگا و جانشینی اندارا در کشور پاناما در اواخر ژانویه 1990 شد. نکته حائز اهمیت آن است که پس از پایان جنگ، هیچ تلاشی برای شناسایی مهاجمان ادعایی بوش به سربازان آمریکایی و همچنین کاهش شیوع خشونت جنسی علیه زنان پاناما صورت نگرفت. بار دیگر بهانه حقوق زنان باعث شده‌ بود تا آمریکا اهداف سیاسی خود را با اجماع بین‌المللی علیه حاکمیت مستقر در یک کشور پیاده‌سازی کند.5

حمله به پاناما

منابع:

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *