ازدواج سفید و عواقب آن

پدیده ازدواج سفید و عواقب منفی آن

ازدواج سفید اصطلاحی است که برای توصیف رابطه‌ای استفاده می‌شود که بر اساس تعهد و پیوندهای معنوی نبوده، و بر اساس عوامل دیگری مانند راحتی، فشارهای اجتماعی یا صرفاً منافع مادی شکل می‌گیرد. اصل این اصطلاح به لغت «Blanc» در زبان فرانسوی به معنای تهی و خالی بر می‌گردد . ازدواج سفید می‌تواند عواقب منفی برای جامعه و افراد درگیر این پدیده داشته باشد، از جمله:

1- کاهش صمیمیت عاطفی و عدم رضایت، که می‌تواند منجر به افسردگی، اضطراب، تنهایی یا خیانت شود .
2- افزایش خطر خشونت خانگی، زیرا ازدواج سفید می‌تواند منجر به رنجش، ناامیدی یا خشم بین همسران گردد و باعث شود که آن‌ها احساس کنند در رابطه‌ای ناخوشایند به دام افتاده‌اند و احساس ناتوانی و سرخوردگی داشته باشند .
3- فروپاشی نهاد خانواده؛ چرا که ازدواج سفید می‌تواند ارزش‌ها و هنجارهایی که پشتیبان عملکرد سالم خانواده هستند، مانند احترام متقابل، اعتماد، ارتباطات و همکاری را تضعیف نماید .
4- اثرات منفی بر کودکان، که ممکن است شاهد خشونت، سوء استفاده یا غفلت باشند یا از مشکلات عاطفی، رفتاری یا تحصیلی به دلیل عدم وجود یک محیط خانوادگی پایدار و حامی رنج ببرند .
5- ازدواج سفید همچنین می‌تواند ارزش‌های اجتماعی و مذهبی ازدواج سنتی مانند تعهد، وفاداری و احترام را تضعیف نماید .

عواقب ازدواج سفید

ازدواج سفید و آمار خیره‌کننده قتل زنان باردار

یکی از جدی‌ترین و غم‌انگیزترین عواقب ازدواج سفید و فروپاشی نهاد خانواده، میزان بالای قتل در میان زنان باردار در ایالات متحده آمریکا است. اخیراً بر اساس یک مطالعه، زنان باردار و زنانی که طی چند سال گذشته در ایالات متحده زایمان کرده‌اند، دو برابر بیشتر از علل مربوط به بارداری، در اثر «قتل» می‌میرند. بر اساس اعلام شبکه CNN آمریکا، بیشتر این قتل‌ها با خشونت شریک جنسی و سلاح گرم مرتبط بوده است، و دو سوم اینگونه جنایات مرگبار در خانه رخ می‌دهد. علاوه بر این، زنان سیاه‌پوست با خطر بسیار بالاتری نسبت به زنان سفیدپوست یا لاتین مواجه هستند.

قتل زنان حامله
قتل زنان حامله

برخی انتقادات دیگر کارشناسان غربی در مقابله با اثرات سوء ازدواج سفید

ازدواج سفید تعهدات قانونی و اخلاقی ازدواج رسمی مانند وفاداری، صداقت و صمیمیت را نقض کرده و آنها را از بین می‌برد. ازدواج سفید را می‌توان به عنوان شکلی از انکار خود یا نفرت از خود در نظر گرفت، زیرا همسران هویت، احساسات و عواطف خود را سرکوب یا رد می‌کنند. ازدواج سفید همچنین مانع از پیدا کردن عشق واقعی، شادی و رضایتمندی حقیقی می‌شود. ازدواج سفید و فروپاشی نهاد خانواده مسائل پیچیده و چند وجهی هستند که نیازمند راهکارهای جامع و هماهنگ از حوزه‌های مختلف مانند مراکز مراقبت‌های بهداشتی، سازمان‌های اجرای قانون، سیاست‌گذاران، مربیان، رسانه‌ها، رهبران مذهبی و سازمان‌های مدنی است. با پرداختن به علل ریشه‌ای و عواقب این مشکلات، می‌توانیم رفاه و ایمنی زنان، کودکان و خانواده‌ها را ارتقا دهیم و یک جامعه عادلانه و صلح‌آمیزتر ایجاد کنیم.

white marriage
کاهش ارزش خانواده

منابع:

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *