ظلم به زنان غربی

نگاه سرمایه‌داری مدت زیادیه که خصوصاً در جهان غرب، زنان رو به عنوان یک نیروی کار ارزون می‌بینه. در واقع سرمایه‌داران بزرگ دنیا، به این نتیجه رسیدن که برای جمع‌آوری ثروت بیشتر، نیاز دارن که زنان هم مثل مردها کار کنن. اما مهم‌ترین چیزی که مانع کار کردن زن‌ها می‌شه، مسئولیت‌های اونا در خانواده‌هاست. مسلماً زنی که بخواد توی خونه به عنوان مادر و همسر ایفای نقش کنه، نمی‌تونه به اندازه کافی برای کار بیرون از خونه وقت بذاره. به همین دلیل قدرت‌های بزرگ غربی تصمیم گرفتن زن رو از جایگاه خودش توی خانواده جدا کنن. در واقع، زمان زیادیه که شیوه زندگی آدم‌ها توی خیلی از کشورها عوض شده و پدیده‌هایی مثل ازدواج سفید و فرزندان خارج از ازدواج، گسترش پیدا کردن.

این اتفاق توی ایالات متحده آمریکا به عنوان مهد سبک زندگی غربی به وضوح قابل مشاهده است؛ همونطور که آقای برایس کریستنسن، استاد دانشگاه یوتا توی کتابش می‌نویسه: در طوفان تغییرات اخیر آمریکا، خانواده، بحرانی‌ترین صحنه نبرد است! سیاست‌های سرمایه‌داری باعث شده سرپرستِ نیمی از خانوارها توی آمریکا و فرانسه زنان باشن! در حالی که توی کشورهای شرقی مثل ایران، سرپرستیِ ۱۰ تا ۱۵ درصد خونواده‌ها با خانم‌هاست! حتی دولت‌های غربی حمایت‌های معمول از زنان شاغل رو هم، به بهانه برابری مردان و زنان حذف کردن! جالبه بدونید توی ایالات متحده، زنان باید مثل مردان مالیات بپردازن و حتی مرخصی زایمان هم برای اونا وجود نداره!

اتفاق تلخ بعدی کاهش شدید نرخ ازدواجه. در حال حاضر توی آمریکا و اروپا، کمتر از ۳۰ درصدِ جوونا تن به ازدواج رسمی دادن؛ موضوعی که فرهنگ و جامعه غربی رو شدیداً به چالش کشیده. نرخ طلاق هم طی دهه‌های گذشته افزایش چشمگیری داشته و از ۱۲ به ۵۰ درصد رسیده. همچنین سازمان همکاری و توسعه اقتصادیِ اتحادیه اروپا گزارش داد که روابط نامشروعِ قبل از ازدواج، نقش کلیدی در افزایشِ طلاق داشته. به این ترتیب با تغییر سبک زندگی زنان و مردان توی کشورهای غربی، نهاد خونواده‌ از هم فروپاشیده و این موضوع بیشتر از هر چیزی، به خانم‌ها آسیب می‌رسونه. جایی که اون‌ها بار فرزندان رو به دوش میکشن و پا به پای مردها کار میکنن! واقعیت اینه که زنان غربی در حال خرد شدن بین فشارهای مالی و اقتصادیِ نظام سرمایه‌داری هستن!

“سرمایه‌داری، الگوی سوء استفاده از زنان”

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *