تجزیه یوگسلاوی

حدود 30 – 40 سال پیش یه کشور قدرتمند و مستقل توی جنوب شرقی اروپا وجود داشت، به اسمِ یوگسلاوی!

این کشور تونسته بود با روش خاصِ خودش، به اقتصادی پویا و سطح رفاه مثال‌زدنی برسه!
مراقبت‌های بهداشتیِ رایگان، معاینه پزشکی سالانه برای کارگران و تحصیلِ مجانی از دبستان تا دانشگاه از ویژگی‌های اقتصادِ یوگسلاوی بود. کشور یوگسلاوی سال ۱۹۷۲ میلادی موفق شد بیماری واگیرِ آبله رو ظرف فقط دو ماه متوقف کنه! دولتِ این کشور آپارتمان‌هایی رو به رایگان در اختیار مردم میذاشت و خلاصه اوضاع اقتصادی اونقدر مطلوب بود که استانداردهای زندگی در یوگسلاوی رو بالا می‌برد. در واقع این کشور بین سرمایه‌داری غرب و کمونیسمِ شرقی، روش سومی برای حکومت ارائه کرده بود!
این موفقیت‌ها برای یک کشورِ مستقل، به مذاق ابرقدرت‌ها خوش نمی‌اومد؛ به همین خاطر آمریکا و اروپا مشغولِ دشمنی با یوگسلاوی شدند… بنابراین به محض اعلام خبرِ درگذشتِ تیتو رئیس‌جمهور محبوب یوگسلاوی، غربی‌ها مشغولِ تامین مالی و سازماندهی گروهک‌های مسلح برای ایجاد شکاف بین قومیت‌های مختلف توی این کشور شدن! این کار باعث بروز جنگ‌های داخلی بین مناطق مختلف یوگسلاوی از جمله اسلوونی، کرواسی، بوسنی و صربستان شد…

سوء استفاده آمریکا از شرایط نامعمول یوگسلاوی

آمریکا و ناتو برای تحریک احساسات دینی و نژادی بین مردمِ یوگسلاوی، شایعه بزرگی رو با موضوعِ تجاوز جنسی به زنان، در مناطق درگیر پخش کردن! اخبار مربوط به تجاوز جنسی، آتیش اختلافات رو حسابی شعله‌ور می‌کرد…
با تشدیدِ جنگ‌های داخلی، مناطقِ درگیر، ادعای حاکمیت مستقل کردن… در نهایت اما جالبه بدونید ناتو با همون بهانه تجاوز به زنان و نقضِ حقوق بشر، مناطقی در یوگسلاوی رو بمباران کرد و حکومت مرکزیِ این کشور برای همیشه از بین رفت. به این ترتیب کشور بزرگ و قدرتمندِ یوگسلاوی تبدیل به کشورهای کوچیکی از جمله کرواسی، صربستان، بوسنی، اسلوونی، مونته‌نگرو و چند کشور دیگه شد که حالا تقریباً همه اون‌ها از سیاست‌های سرمایه‌داری غربی پیروی می‌کنن!
سال‌ها بعد اما آقای رابرت بائر مامور سابق سیا در امور یوگسلاوی، اعلام کرد مأموریتِ ستادِ اونا فقط شایعه‌پراکنی و گسترش نفرت بین قومیتها بوده… او در مصاحبه معروف خودش به مردم یوگسلاویِ سابق گفت: گذشته رو فراموش کنید؛ همه چیز صحنه‌سازی و دروغین بود. این احمقانه است که هنوز از هم متنفر هستید، باید نشون بدید که متوجه شدید چه کسی این آشوب‌ها رو ایجاد کرده بود!

“تجاوز جنسی، دلیل اصلی فروپاشی یوگسلاوی”

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *